Tisztelt Ügyfeleink!
Számtalan kérdést kapunk a gumiabroncsok gyártási évét jelölő DOT-számokról, így igyekszünk összefoglalni az ezzel kapcsolatos tudnivalókat.
Ha az abroncsokat szakszerűen (megfelelő hőmérsékleten, napfénytől elzárva) tárolják, annak anyagszerkezete nem módosul, nem romlik, az abroncs teljesítménye nem változik. Így tehát akár tízéves gumiabronccsal is problémamentesen lehet közlekedni.
A témában azonban egyre több az érdeklődő, és egyre pontatlanabbak a szállongó információk, így a Magyar Gumiabroncs Szövetség közleményt tett közzé ez ügyben:
Az utóbbi években több autós kiadványban és számos online felületen megjelent cikknek köszönhetően egyre több gumiabroncs-vásárló érdeklődik a megvásárolni kívánt gumiabroncs DOT számáról, mondván: ha a gumi nem az aktuális évben került gyártásra, akkor már nem is érdemes megvenni.
A DOT szám a gumiabroncsok oldalfalán található jelölés, ami a gumi gyártási idejét is mutatja. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli.
Mégis mi a gond a nem az adott évben gyártott gumiabroncsokkal? – vetődik fel a kérdés.
A gumiabroncs nem gyorsan romló termék, hanem tartós fogyasztási eszköz: szakszerű tárolás esetén a nem használt abroncs 5 évig mindenképpen újnak tekinthető, azaz felszerelhető!
A gyártási folyamat során a gumiabroncsba olyan adalékanyagok kerülnek, amelyek megakadályozzák a minőségromlást, az elöregedést és a futóteljesítmény romlását. Ezek az adalékanyagok biztosítják, hogy az abroncs tulajdonságai élethosszig megmaradjanak. A HTA szakértői szerint a gyártás után 5 évvel az abroncsok teljesítménye nem romlik, amennyiben azok tárolása szakszerű volt és a felszerelést követő további 5 évig használható.
Ugyanakkor hivatalos, legális vásárlás esetén semmiféle garanciális hátrány nem érheti a fogyasztót, mert a garancia a vásárlás napjától érvényes, nem a gumiabroncs gyártási idejétől. Ha több évvel korábban gyártott, korábban nem használt abroncsot találunk jó áron, nyugodtan vegyük meg, nem fogunk rossz üzletet kötni!
A HTA tagcégek gyakorlata szerint 5 évnél idősebb, de új gumiabroncsokat nem szoktak értékesíteni, általában a legtöbb értékesítésre kerülő abroncsot az aktuális vagy az azt megelőző évben gyártották, ritkábban két évvel korábban. Az 5 évesnél fiatalabb gumiabroncsok teljes értékű termékként forgalmazhatóak, az 5 évnél idősebbeket szokták már olcsóbban árusítani a kereskedők.
Jelenleg nincs olyan jogszabály, ami szabályozná, hogy mikor kell a gumiabroncsokat véglegesen lecserélni, de a HTA szakembereinek véleménye szerint 10 évnél idősebb - akár még nem használt - abroncsokat semmilyen körülmények között ne vásároljunk meg, és ne is használjunk már!
Beszállítónk
az öt éves ajánlásnál szigorúbb mintát követve általában a hároméves gumiabroncsokat már a megnevezésben jelölik a vonatkozót DOT-számmal, valahogy így:
Ha ilyen jelölést lát a termék megnevezésében, a DOT mögött álló két számjegy jelzi a gyártási évet. Az itt látható DOT13-as abroncs például 2013-as gyártású. Az ilyen ternékek akciós, túltárolt gumik, áruk ennek megfelelően került megállapításra. Használatukat elsősorban pótkerékhez javasoljuk!
Ha ilyet nem lát a megnevezésben, az adott termék friss gyártású, 2-3 évnél nem idősebb.